Trouwen of partnerschap registreren

Als u wilt trouwen of een geregistreerd partnerschap wilt aangaan, moet u dat eerst melden. Vroeger heette dit in ondertrouw gaan.

Is uw ceremonie niet in het gemeentehuis leg dan eerst bij de locatie van uw keuze de datum en tijdstip vast.

Coronavirus

Vanwege het coronavirus zijn er maatregelen genomen voor huwelijksbijeenkomsten. Huwelijken kunnen onder de volgende voorwaarden doorgaan: 

  • gratis of administratief huwelijk in het gemeentehuis: naast het bruidspaar mogen slechts 2 getuigen aanwezig zijn. 
  • huwelijken in de trouwzaal in het gemeentehuis kunnen in aangepaste vorm doorgaan. Om te voldoen aan de maatregelen kunnen er in de trouwzaal niet meer dan 20 mensen aanwezig zijn (exclusief bruidspaar, trouwambtenaar en bode). De trouwzaal is zo ingericht dat er tussen de gasten een afstand van 1,5 meter is. 
  • huwelijken op andere locaties kunnen doorgaan als de locatie open is. Er mogen maximaal 30 personen (inclusief bruidspaar, getuigen en trouwambtenaar) aanwezig zijn en iedereen moet zich houden aan de regel van 1,5 meter afstand.

Gaat u in de komende maanden trouwen en wilt u de huwelijksdatum liever opschuiven? Neem dan contact met ons via het contactformulier  of bel ons op (026) 33 48 111.

Meld uw huwelijk of partnerregistratie

Trouwt u bij ons in de gemeente, dan geeft u de melding voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap aan ons door. Trouwt u in een andere gemeente, dan meldt u uw voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap in die gemeente.

U meldt uw huwelijk of partnerregistratie minimaal 2 weken voordat u trouwt of een partnerschap registreert. De melding blijft maximaal 1 jaar geldig en is gratis.

Melding doorgeven

U meldt uw voorgenomen huwelijk of partnerregistratie door het formulier ‘Melding voorgenomen huwelijk' (pdf, 146 kB) of 'Melding voorgenomen partnerschapsregistratie’ (pdf, 147 kB) in te vullen. U stuurt het ingevulde formulier, samen met

  • een kopie van een geldig legitimatiebewijs van u en uw partner
  • een kopie van een geldig legitimatiebewijs van uw getuigen

naar Gemeente Renkum, Burgerzaken, Postbus 9100, 6860 HA Oosterbeek.

Als de melding bij ons binnen is, kunnen wij de datum voor uw huwelijk of de partnerregistratie vastleggen. Deze datum is pas definitief nadat wij contact met u hebben opgenomen.

Afspraak maken

Regelt u dit liever in het gemeentehuis? Maak dan een afspraak.

Afspraak maken

Bijzondere situaties

Overleg in bijzondere situaties eerst met de gemeente over de benodigde stukken. Dat geldt bijvoorbeeld als u:

  • in het buitenland bent geboren
  • niet de Nederlandse nationaliteit heeft
  • in het buitenland woont
  • als een vorig huwelijk is ontbonden in het buitenland

Neem ruim voor de melding contact op met de gemeente op (026) 33 48 111. Het kan een tijd duren voordat de benodigde stukken uit het buitenland in uw bezit zijn.

De ceremonie

In onze gemeente kunt u kiezen uit verschillende trouwlocaties. De kosten van het huwelijk of partnerregistratie zijn afhankelijk van de locatie die u kiest en het tijdstip.

Als u in onze gemeente trouwt kunt u uw voorkeur aangeven voor een trouwambtenaar en een aantal wensen aan ons doorgeven. Als u uw voorgenomen huwelijk of partnerschapsregistratie heeft gemeld, sturen wij u een formulier waarmee u uw wensen kenbaar kunt maken.

Naamgebruik

Na een huwelijk of een geregistreerd partnerschap kunt u in de gemeente waar u woont aangeven welke achternaam u wilt gebruiken. Woont u in onze gemeente, lees dan op de pagina Naamgebruik hoe u uw voorkeur doorgeeft.