Voorleggen van een plan

U wilt iets veranderen in uw omgeving en deze veranderingen passen niet in het bestemmingsplan. Dan is het fijn om snel een idee te krijgen hoe wij over uw plannen denken.

U kunt uw plan inbrengen bij de ‘Intaketafel’. Tijdens de intaketafel toetsen meerdere specialisten van de gemeente samen uw plan op kansrijkheid. Daarvoor gebruiken wij ons beleid en regelgeving. De intaketafel geeft een advies over uw plan. Een officieel besluit wordt niet genomen.

Gaat u een kleine verbouwing doen, zoals een aanbouw, dakkapel of schuur? Kijk dan bij ‘Afwijken regels omgevingsplan’ en ‘Vooroverleg’.

Aanmelden initiatief

U kunt uw plan aanmelden voor de intaketafel. Vul het formulier 'Aanmelden (bouw)plan voor intaketafel' (Word, 226 kB) in en stuur dit samen met de aanvullende gegevens naar e-mail ruimte@renkum.nl.

Wij vragen de volgende aanvullende gegevens:

  • een situatieschets met de locatie van het initiatief;
  • bewijs dat de locatie uw eigendom is of dat de eigenaar van de locatie akkoord is met behandeling van uw initiatief in de intaketafel;
  • uw contactgegevens en bankgegevens voor het betalen van de kosten.

Nadat u deze gegevens heeft aangeleverd, nemen wij contact met u op om te bespreken in welke categorie uw plan hoort en of de aangeleverde informatie volledig is. Tijdens de intaketafel beoordelen wij uw plan op basis van de door u aangeleverde stukken met eventuele toelichting.

3 categorieën

Categorie 1

Dit zijn eenvoudige ruimtelijke plannen. Deze behandelen wij niet bij de intaketafel. Wij adviseren u een Vooroverleg aan te vragen.

Categorie 2

Dit zijn enigszins complexe ruimtelijke plannen waarbij verschillende beleidsvelden betrokken zijn. Denk bijvoorbeeld aan het splitsen van een woning of het aanpassen van een winkelpand naar een woning. Deze plannen bespreken wij iedere 2 weken bij de intaketafel categorie 2 De uitslag van de intaketafel sturen wij u per e-mail en uw contactpersoon bespreekt dit met u.

Categorie 3

Dit zijn complexe plannen waarbij veel beleidsvelden betrokken zijn. Bijvoorbeeld het slopen een kantoorflat en nieuwbouw van een appartementencomplex op dezelfde plek. Of het verbouwen van een kerk tot een woonplek met meerdere studio’s. Deze plannen bespreken we iedere 4 weken bij de intaketafel categorie 3.

Na de bespreking van uw plan krijgt u een brief met ons advies of uw plan kansrijk is. U ontvangt bij de brief een verslag met de uitkomst per beleidsveld, waarin wij de kansrijkheid met een kleur aangeven.

Kansrijkheid Kleur
Positief: het plan is kansrijk. Groen
Onder voorwaarden positief: het plan is kansrijk als u rekening houdt met één of meerdere voorwaarden. Geel
Het plan is nog niet kansrijk: het plan moet op een of meerdere punten aangepast worden en daarna opnieuw beoordeeld worden. Oranje
Negatief: het plan is niet kansrijk Rood
Neutraal: niet van toepassing Blauw

Vervolgtraject

In de brief geven wij ook een vervolgtraject aan. Als er knelpunten zijn, kijken wij of uw plan met aanpassingen wel mogelijk te maken is. U kunt maximaal 2 keer overleggen met uw contactpersoon over de uitkomsten van de intaketafel. 

Vergaderschema intaketafel categorie 3

Als u een plan wilt laten behandelen in de intaketafel categorie 3 levert u de stukken ruim van tevoren aan. Wij behandelen maximaal 3 initiatieven per intaketafel. In het onderstaande schema ziet u de aanleverdata en de vergadermomenten voor 2025. In juli en augustus is er geen intaketafel voor categorie 3 plannen.

We vragen u de stukken ruim op tijd aan te leveren. Mochten de aangeleverde stukken onvoldoende zijn, dan heeft u de mogelijkheid de stukken aan te passen of aan te vullen. Als wij niet de volledige en goede informatie hebben, kunnen wij uw plan niet behandelen.

Uiterste aanleverdatum Datum intaketafel
26 augustus 2025 11 september 2025
23 september 2025 9 oktober 2025
21 oktober 2025    6 november 2025
18 november 2025 4 december 2025

Prijs

Categorie  Prijs (2025)
1 € 200,-
2 € 515,-
3 € 1.850,-