Adresonderzoek

Als er iemand op uw adres staat ingeschreven die er niet (meer) woont, dan kunt u een adresonderzoek bij de gemeente aanvragen.

Hoeveel mensen wonen op mijn adres

Op MijnOverheid ziet us snel hoeveel personen op uw adres staan ingeschreven. Klopt dit aantal niet? Dan kunt u ons vragen een adresonderzoek te starten. Dit kost u niets. Het aanvraagformulier vindt u via de knop hieronder.

Aanvragen

Wie kan een adresonderzoek aanvragen?

De huidige bewoner, een verhuurder, de eigenaar van een pand, een (gerechts)deurwaarder en overheidsorganisaties kunnen bijvoorbeeld een adresonderzoek aanvragen.

Online aanvragen

Aanvragen adresonderzoek

Aan de balie aanvragen

U kunt ook persoonlijk langskomen om een adresonderzoek aan te vragen. Maak hiervoor een afspraak. Neem uw geldige legitimatiebewijs mee naar de afspraak.

Afspraak maken adresonderzoek

Hoe lang duurt het onderzoek?

Voor een adresonderzoek werkt de gemeente samen met andere partijen. Wij streven ernaar om binnen drie maanden een onderzoek af te sluiten. Het helpt als wij zoveel mogelijk informatie ontvangen over de persoon waarnaar adresonderzoek gedaan moet worden, zoals een mogelijk nieuw adres, een telefoonnummer, een e-mailadres en gegevens over de werkgever en/of familie.

Gevolgen van adresonderzoek

Het resultaat van het adresonderzoek kan zijn dat we een persoon moeten uitschrijven uit de Basisregistratie Personen (BRP). Wij mogen en moeten de gegevens in de BRP aanpassen als er genoeg bewijs is dat iemand niet woont op het adres waar diegene is ingeschreven. We hebben voor de wijziging geen toestemming nodig van de betrokken personen.