Wat kunt u doen bij een noodsituatie?
We gebruiken iedere dag stroom, water en internet. Bij een crisis of noodsituatie kunnen deze tijdelijk uitvallen. Bijvoorbeeld tijdens een storm, grote brand, stroomstoring of bij een digitale aanval. In de eerste uren of dagen van een noodsituatie zijn hulpdiensten soms niet meteen beschikbaar. Gelukkig kunt u al veel regelen en voorbereid zijn op een noodsituatie.
- Tussen 25 november 2025 en 10 januari 2026 ontvangen alle huishoudens in Nederland via de post het boekje 'Bereid je voor op een noodsituatie'.
- In dit boekje staan tips om u goed voor te bereiden. Het is belangrijk dat u weet wat u kunt doen in zo’n situatie. Dat geeft veiligheid voor uzelf, uw gezin en de mensen om u heen.
In de eerste uren of dagen van een noodsituatie zijn hulpdiensten soms niet meteen beschikbaar. Gelukkig kunt u zelf al veel regelen:
Maak een noodpakket
Zorg dat u thuis spullen hebt voor de eerste 72 uur. Bijvoorbeeld water, houdbaar eten, een zaklamp op batterijen en een opgeladen powerbank. Het is ook handig als u contant geld in huis heeft. Houd rekening met € 30,- per kind en € 70,- per volwassenen. Op de landelijke website ‘Denk vooruit’ vindt u meer informatie over een noodpakket.
Maak een noodplan
Een noodsituatie komt vaak onverwachts. En het is moeilijk te voorspellen hoe de situatie verloopt. Daarom is het fijn als u vooraf duidelijke afspraken maakt met de mensen om u heen. Dat kan met een noodplan. Daarin schrijft u bijvoorbeeld op hoe u elkaar kunt bereiken of ontmoeten en wie extra hulp nodig heeft.
Zet NL-Alert aan op uw telefoon
Door NL-Alert krijgt u meteen een waarschuwing als er iets aan de hand is in uw buurt.
Praat met uw buren
Mensen kunnen onzeker zijn of bezorgd raken over een mogelijke noodsituatie. Of iemand heeft hulp nodig om zich voor te bereiden. Door met elkaar te praten, hoort u hoe anderen ermee omgaan en kunt u elkaar helpen. Misschien heeft iemand nog helemaal niet nagedacht over wat te doen en kunt u diegene op weg helpen. Of misschien weet u niet waar u moet beginnen en helpt het als iemand meedenkt.
Meer tips vindt u op de landelijke website ‘Denk vooruit’.
Als er gevaar is, krijgt u een waarschuwing zodat u weet wat u moet doen. U krijgt bijvoorbeeld een NL-alert of hoort de sirenes.
- Hoort u de sirene? Ga naar binnen, sluit ramen en deuren.
- Help mensen in uw omgeving die mogelijk niet op de hoogte zijn.
- Volg betrouwbare informatiebronnen. Denk aan NL-Alert, de website van gemeente Renkum en regionale zenders zoals Omroep Gelderland. De frequentie van de rampenzender in onze regio (Radio Gelderland) is 88.9 FM. Schrijf deze frequentie ook op in uw noodplan.
Help elkaar
Tijdens een crisis is het belangrijk om elkaar te helpen. Bijvoorbeeld voor:
- Mensen die minder mobiel zijn
- Buurtgenoten die de taal niet goed spreken
- Alleenstaanden zonder netwerk
Waar kunt u terecht?
Samen met de veiligheidsregio en de organisaties in de wijken en dorpen gaan we zorgen voor noodsteunpunten: plekken waar u hulp kunt krijgen als voorzieningen lang uitvallen. Zodra er een noodsteunpunt in uw buurt is, leest u dat hier.
Als gemeente bereiden we ons ook voor. Daarvoor werken we samen met onder andere de veiligheidsregio, politie en brandweer. We hebben bijvoorbeeld aandacht voor natuurbranden, overstromingen, stroomstoringen of grote digitale problemen.
Bij een crisis werken we samen met hulpdiensten om mensen in directe nood te helpen. Maar tijdens een grote ramp of crisis kunnen ze niet overal tegelijk zijn. Daarom is het belangrijk dat mensen voor zichzelf en elkaar kunnen zorgen.
Volg ons