Weer aan het werk

U heeft op dit moment geen werk en ontvangt een uitkering. Dan is de kans groot dat u te maken krijgt met re-integratie. Met re-integratie bedoelen wij alle activiteiten die u helpen om opnieuw een baan te vinden.

Aan de uitkering zijn verschillende verplichtingen verbonden:

• werk zoeken;
  • werk aanvaarden;
  • meewerken aan een onderzoek;
  • meewerken aan het opstellen en evalueren van een plan;
  • deelnemen aan noodzakelijke scholing, sociale activering en andere noodzakelijke voorzieningen.
  • de gemeente ondersteunt u hierbij.
  • arbeidsparticipatie biedt mensen bestaanszekerheid, het draagt bij aan eigenwaarde en vermindert afhankelijkheid.

De uitgangspunten zijn:

• mensen zijn primair zélf verantwoordelijk voor hun werk en inkomen;
  • iedereen werkt naar zijn of haar mogelijkheden;
  • als betaald werk (nog) geen optie is, is onbetaald werk een (tijdelijk) alternatief;
  • mensen die een uitkering ontvangen, leveren hiervoor een tegenprestatie naar vermogen;
  • gemotiveerde mensen kunnen op de steun van de gemeente rekenen;
  • kwetsbare groepen krijgen extra aandacht en zo nodig ondersteuning om een beroepskwalificatie met arbeidsperspectief te behalen;
  • tot deze kwetsbare groepen behoren in ieder geval jongeren, laaggeletterden en nieuwkomers;
  • voor mensen die niet willen, geldt strenge handhaving;
  • aan mensen met een grote afstand tot arbeidsmarkt kan ondersteuning vanuit welzijn/Wmo/zorg geboden worden.

Tegenprestatie

Als u van de gemeente een bijstandsuitkering ontvangt, verwacht de gemeente dat u in ruil daarvoor ‘maatschappelijk nuttige werkzaamheden’ verricht. Dat wordt de tegenprestatie genoemd.