Bewijs van in leven zijn

Een bewijs van in leven zijn is een schriftelijke verklaring dat u in leven bent. Pensioenfondsen of andere uitkerende instanties kunnen hier om vragen. Er zijn 2 soorten bewijs van in leven zijn.

Bewijs van in leven zijn

• Is een uittreksel in het Nederlands uit de basisregistratie personen (BRP).
  • Vraagt u online of aan de balie aan.
  • Heeft u het bewijs van in leven zijn nodig voor uw pensioenfonds dan moet u dit persoonlijk aanvragen aan de balie in het gemeentehuis. Maak hiervoor een afspraak.
  • Is alleen geldig binnen Nederland.
  • Kost € 12,05 (tarief 2024) en gratis als u het nodig heeft voor uw pensioenfonds. Lees de regels of u wel of niet moet betalen voor een Bewijs van in leven zijn.

Online regelen

Bewijs van in leven zijn aanvragen

U logt in met uw DigiD en betaalt online. U krijgt het uittreksel binnen 5 werkdagen thuisgestuurd.

Regelt u dit liever in het gemeentehuis? Maak dan een afspraak.

Afspraak maken aanvragen Bewijs van in leven zijn

Attestatie de vita

• Is een internationaal bewijs van in leven in meer talen.
  • Vraagt u persoonlijk aan bij de balie in het gemeentehuis.
  • Is geldig in het buitenland.
  • Kost € 16,60 (tarief 2023) en gratis als u het nodig heeft voor uw pensioenfonds. Lees de regels of u wel of niet moet betalen voor een Attestatie de vita.

Aanvragen

Afspraak maken aanvragen Attestatie de vita

Meenemen

Bewijs van in leven zijn

• Een geldig identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart, rijbewijs, verblijfsdocument)
  • Als u het uittreksel voor iemand anders aanvraagt, moet u meerderjarig zijn en heeft u een schriftelijke machtiging (pdf, 85 kB) nodig. Ook moet u een kopie van zijn of haar identiteitsbewijs meenemen.
  • Geld. U betaalt bij de aanvraag. Het liefst met pin, maar contant kan ook.
  • Als u die heeft: brief van uw pensioenfonds.

Attestatie de vita

• Als u die heeft: brief van uw pensioenfonds
  • Geld. U betaalt bij de aanvraag. Het liefst met pin, maar contant kan ook.

Moet u voor een verklaring van in leven zijn of attestatie de vita?

Niet betalen, gratis afgifte

Vraagt een (pensioen)fonds een verklaring van in leven zijn of attestatie de vita van u? Dan hoeft u niet te betalen als het gaat om een uitkering van een pensioenregeling. Neem voor de gratis afgifte van de verklaring het schriftelijk verzoek mee van uw (pensioen)fonds. Gratis afgifte geldt ook als u het nodig heeft voor een pensioenfonds binnen de Europese Unie. Neem ook dan het schriftelijk verzoek van uw pensioenfonds mee.

Wel betalen

In andere gevallen, zoals een aanvullende koopsom, lijfrente of levensverzekering moet u wel betalen voor de verklaring.