Toekomstbestendig Wonen Lening voor VvE’s

De Toekomstbestendig Wonen Lening VvE’s is voor Vereniging van Eigenaars die hun gebouw duurzaam willen maken. De lening heeft een lage rente en kunt u gebruiken voor veel soorten verbeteringen. Bereid u voor voordat u de lening aanvraagt. Op de website van SVn staat een stappenplan.

Voor welke maatregelen mag u lenen?

De lening kunt u gebruiken voor verbeteringen maar ook voor onderhoud, onderzoek en advies. Maatregelen die in aanmerking komen zijn:

• maatregelen voor energiebesparing of energie opwekking
  • maatregelen die het pand voorbereiden op de klimaatveranderingen;
  • maatregelen voor het langer zelfstandig thuis wonen;
  • asbest verwijderen;
  • repareren van de fundering;
  • renovatie (minimaal 25% van de investering moet samenhangen met investeringen voor de andere maatregelen).

Lening aanvragen

Stap 1: beoordeling door de gemeente

• Bepaal welke maatregelen u wilt nemen. Om de lening te krijgen, is het nodig dat u minstens 1 maatregel neemt die energie bespaart of opwekt.
  • Verzamel de gevraagde informatie:
    • ​KvK nummer van de VvE
    • Zakelijk adres VvE (postadres voor afhandeling van deze aanvraag)
    • Offertes
    • Planning uitvoering
  • Vul het formulier Aanvraag Toekomstbestendig Wonen Lening VvE (pdf, 88 kB) in. Stuur het samen met de bijlage naar e-mail info@renkum.nl of per post naar gemeente Renkum, Ruimtelijk Domein, team Beleid, Postbus 9100, 6860 HA Oosterbeek.

Wij beoordelen of u aan de voorwaarden voldoet en sturen u hierover een brief.

Stap 2: toets door SVn

Met de toewijzingsbrief kunt u een lening aanvragen bij SVn. In de toewijzingsbrief van de gemeente staat een link naar het formulier van SVn waarmee u de lening aanvraagt.

SVn controleert of uw VvE de lening kan betalen. En of uw VvE het besluit in de ledenvergadering op de goede manier heeft genomen. Voldoet u aan alle voorwaarden? En komt uw VvE in aanmerking voor de lening? Dan krijgt u van SVn een offerte. Gaat u daarmee akkoord? Dan gaat de lening in en kan de VvE de maatregelen (laten) uitvoeren. De lening krijgt u niet van de gemeente maar van SVn. De ingediende facturen betaalt SVn uit via een bouwdepot.

2 soorten leningen

• Toekomstbestendig Wonen Lening kleine VvE’s: een lening voor VvE’s tot maximaal 7 woningen/appartementen. Kleine VvE’s kunnen minimaal € 2.500,- tot maximaal € 25.000,- per appartement lenen.
  • Toekomstbestendig Wonen Lening grote VvE’s: een lening voor VvE's vanaf 8 woningen/appartementen. Grote VvE’s kunnen minimaal € 2.500,- tot maximaal € 25.000,- per appartement lenen. Het minimale leenbedrag per VvE is € 20.000,- en maximaal € 5.000.000,-.

Kijk voor de voorwaarden en rentetarieven op de website van SVn.