Toekomstbestendig Wonen Lening voor VvE’s (gesloten)

Het budget voor deze lening is helaas op. Daarom kunt u (voorlopig) geen lening aanvragen. Als er weer budget is, maken we dit bekend.

De Toekomstbestendig Wonen Lening VvE’s is voor Vereniging van Eigenaars die hun gebouw duurzaam willen maken. De lening heeft een lage rente en kunt u gebruiken voor veel soorten verbeteringen. Bereid u voor voordat u de lening aanvraagt. Op de website van SVn staat een stappenplan.

Voor welke maatregelen mag u lenen?

De lening kunt u gebruiken voor verbeteringen maar ook voor onderhoud, onderzoek en advies. Maatregelen die in aanmerking komen zijn:

• maatregelen voor energiebesparing of energie opwekking
  • maatregelen die het pand voorbereiden op de klimaatveranderingen;
  • maatregelen voor het langer zelfstandig thuis wonen;
  • asbest verwijderen;
  • repareren van de fundering;
  • renovatie (minimaal 25% van de investering moet samenhangen met investeringen voor de andere maatregelen).

Lening aanvragen

Stap 1: beoordeling door de gemeente

• Bepaal welke maatregelen u wilt nemen. Om de lening te krijgen, is het nodig dat u minstens 1 maatregel neemt die energie bespaart of opwekt.
  • Verzamel de gevraagde informatie:
    • ​KvK nummer van de VvE
    • Zakelijk adres VvE (postadres voor afhandeling van deze aanvraag)
    • Offertes
    • Planning uitvoering
  • Vul het formulier Aanvraag Toekomstbestendig Wonen Lening VvE (pdf, 88 kB) in. Stuur het samen met de bijlage naar e-mail info@renkum.nl of per post naar gemeente Renkum, Ruimtelijk Domein, team Beleid, Postbus 9100, 6860 HA Oosterbeek.

Wij beoordelen of u aan de voorwaarden voldoet en sturen u hierover een brief.

Stap 2: toets door SVn

Met de toewijzingsbrief kunt u een lening aanvragen bij SVn. In de toewijzingsbrief van de gemeente staat een link naar het formulier van SVn waarmee u de lening aanvraagt.

SVn controleert of uw VvE de lening kan betalen. En of uw VvE het besluit in de ledenvergadering op de goede manier heeft genomen. Voldoet u aan alle voorwaarden? En komt uw VvE in aanmerking voor de lening? Dan krijgt u van SVn een offerte. Gaat u daarmee akkoord? Dan gaat de lening in en kan de VvE de maatregelen (laten) uitvoeren. De lening krijgt u niet van de gemeente maar van SVn. De ingediende facturen betaalt SVn uit via een bouwdepot.

2 soorten leningen

• Toekomstbestendig Wonen Lening kleine VvE’s: een lening voor VvE’s tot maximaal 7 woningen/appartementen. Kleine VvE’s kunnen minimaal € 2.500,- tot maximaal € 25.000,- per appartement lenen.
  • Toekomstbestendig Wonen Lening grote VvE’s: een lening voor VvE's vanaf 8 woningen/appartementen. Grote VvE’s kunnen minimaal € 2.500,- tot maximaal € 25.000,- per appartement lenen. Het minimale leenbedrag per VvE is € 20.000,- en maximaal € 5.000.000,-.

Kijk voor de voorwaarden en rentetarieven op de website van SVn.