Pmd, hoe zit dat precies?

Afvalinzamelaar ACV haalt elke donderdag pmd-afval (plastic verpakkingen, metalen verpakkingen/blik en drinkpakken) op.

De vuilnismannen starten om 7.30 uur. Leg uw goed dichtgebonden pmd-zakken daarom tussen woensdagavond 20.00 uur en donderdag 7.30 uur aan de weg, ook als u gewend bent dat ACV later op de dag bij u langskomt. Het tijdstip waarop ACV de pmd-zakken ophaalt kan namelijk per week verschillen.

Niet te vroeg aan de weg

Regelmatig zien wij dat pmd-zakken al ver voor de inzameldag aan de straat worden gezet of opgehangen aan de haakjes. En helaas zijn ze soms ook niet dichtgemaakt. Dit zorgt voor een rommelig straatbeeld en vergroot de kans op zwerfafval. Met name katten en vogels trekken de plastic zakken nog al eens kapot. Ook kan door harde wind pmd-zakken wegwaaien en de inhoud van de zakken op straat belandtn Leg uw goed dichtgebonden pmd-zakken daarom tussen woensdagavond 20.00 uur en donderdag 7.30 uur aan de weg en niet eerder.

Gebruik alleen doorzichtige zakken

Gebruik voor het pmd-afval alleen doorzichtige zakken. Op deze manier kunnen de inzamelaars en sorteerders zien of in de zak pmd-afval zit. Als er ander afval bij het pmd-afval zit, wordt dit geweigerd bij de verwerker en wordt het als restafval afgevoerd. Hierdoor krijgt de gemeente geen vergoeding, maar moet voor de verwerking het dure restafvaltarief betaald worden. Daarom laat ACV verkeerd aangeboden pmd-afval liggen. Dit wordt gemeld bij- en onderzocht door de gemeente.

Hoe kom ik aan pmd-zakken?

Voor het pmd-afval heeft u geen speciale zakken nodig. Als u maar doorzichtige zakken gebruikt.

Er komt geen pmd-kliko vóór 2022

Eind september 2020 heeft de gemeenteraad ingestemd met een nieuw afvalbeleidsplan. Daarin is opgenomen dat pmd voorlopig nog met zakken wordt ingezameld. Een kliko voor pmd wordt ingevoerd zodra strengere arbo-wetgeving de huidige manier van inzamelen te duur maakt. Een kliko hoeft minder vaak opgehaald te worden, wat uiteraard ook scheelt in de inzamelkosten.

Herinnering inzameldag pmd-afval

Wilt u voorkomen dat u vergeet op tijd uw pmd-afval aan de weg te leggen? Stel dan via de online afvalkalender www.acv-afvalkalender.nl of de ACV app in dat u een seintje krijgt wanneer de eerstvolgende pmd-inzameldag in aantocht is. Bewaar de pmd-zakken de andere dagen van de week in uw huis, schuur of berging. Daarmee voorkomt u zwerfafval, ongedierte en overlast in uw buurt.

Wat gebeurt er met uw pmd-verpakkingen?

Pmd-verpakkingen worden na het inzamelen van elkaar gescheiden en veel kan opnieuw worden gebruikt. Voor nieuwe verpakkingen of bijvoorbeeld bermpaaltjes. Zo hergebruiken we een groot deel van het ingezameld pmd.

Bedrijven die verpakkingen maken, geven gemeenten een vergoeding voor ‘goed’ pmd. Daarmee kan de gemeente een deel van de inzameling betalen. Als er ander afval tussen het pmd zit, moet dat alsnog naar de verbrandingsoven. Dat kost veel meer geld. Goed afval scheiden is dus ook goedkoper!

Welk pmd-afval mag in de zak?

Plastic verpakkingsafval

Wel in de pmd-zak Niet in de pmd-zak

Bakjes voor salade, groente en fruit Gebruiksvoorwerpen (naar kringloop of afvalbrengstation)
Bekers voor yoghurt, vla en ijs Huisraad en gebruiksvoorwerpen (naar kringloop of afvalbrengstation)
Blisterverpakkingen (van bijvoorbeeld tandenborstels, schroefjes e.d.) Kitkokers (leeg bij restafval; gevuld bij klein chemisch afval)
Chipsverpakking Koffiecupjes (restafval)
Doordrukstrips Landbouwplastic en vijverfolie (grofvuil)
Flacons voor wasmiddelen, shampoo en zeep Medisch afval zoals injectienaalden (klein chemisch afval of apotheek) of stomazakken (restafval)
Flessen voor frisdrank, water, melk, azijn etcetera  Piepschuim schaaltjes of verpakking (restafval)
Knijpflessen voor sauzen, olie etcetera Piepschuim vulmiddel (naar afvalbrengstation)
Kuipjes voor boter, saus, smeerkaas Shopper boodschappentassen
Netjes van mandarijnen, sinaasappels, uien Speelgoed (naar kringloop of afvalbrengstation)
Plantenpotjes Tuinstoelen en andere gebruiksvoorwerpen (naar kringloop of afvalbrengstations)
Plastic zakken en tasjes
Verpakking van kaas, vlees en vis
Zakken voor pasta, rijst, brood snoepgoed etcetera

Metalen verpakkingen

Wel in de pmd-zak Niet in de pmd-zak
Aluminiumfolie Spuitbussen van slagroom, deodorant of haarlak (restafval)
Aluminium schaaltjes Verfblikken met inhoud (klein chemisch afval)
Conservenblikken
Cups van waxinelichtjes
Dopjes van bierflessen
Drankblikjes
Folie van toetjesbakjes
Lege metalen verpakking (blik)
Schroefdeksels
Stalen siroopflessen
Verfblikken (leeg en droog)

Drinkpakken

Wel in de pmd-zak Niet in de pmd-zak
Pakken of pakje voor (karne)melk, vla en yoghurt Wat ook niet bij pmd hoort, zijn alle overige afvalsoorten zoals gft, papier en karton, glas, textiel, restafval en grofvuil.
Pakken of pakjes voor soep en pastasaus
Pakken of pakjes voor vruchtensappen, water en wijn