Oud papier en karton aanbieden

Vrijwilligers van verenigingen, instellingen en scholen zamelen iedere maand oud papier in voor hergebruik. Wij vragen uw aandacht voor de manier waarop u oud papier aanbiedt.

Manier van aanbieden

In onze gemeente mag u oud papier en karton op 2 manieren aanbieden:

• in de papierkliko met blauwe deksel;
  • in kartonnen dozen of gebundeld.

Het inzamelen via papierkliko’s heeft veel voordelen. Het is niet belastend voor de rug en het werkt veel sneller en veiliger. Als gemeente begrijpen wij dat niet iedereen ruimte heeft voor zo’n extra kliko. Daarom mag u, als u geen papierkliko heeft, uw oud papier ook in kartonnen dozen of gebundeld aan de straat zetten. Om het netjes en hanteerbaar te houden, zijn er wel enkele voorwaarden:

• zet uw oud papier en karton verpakt in dozen of gebundeld aan de weg. Door de pakketten te bundelen kunnen vrijwilligers het oud papier makkelijker inzamelen. Hiermee voorkomt u ook dat het papier wegwaait en houdt u uw wijk schoon.
  • zorg ervoor dat u de dozen en papierbundels niet te zwaar en te groot maakt. Hiermee maakt u het tilwerk voor de vrijwilligers lichter.

Wanneer vrijwilligers merken dat het oud papier en karton regelmatig verkeerd wordt aangeboden, melden zij dit aan handhaving. Dit kan op termijn leiden tot het uitdelen van boetes. Kijk voor alle aanbiedregels in de app Afvalwijzer. Alvast bedankt namens alle vrijwilligers.

Papierkliko aanvragen

Wilt u gratis een papierkliko aanvragen? Stuur een bericht naar  ACV via e-mail renkum@acv-groep.nl of bel (0318) 64 81 60.

Geen reclamefolders ontvangen

Wilt u geen reclamefolders meer ontvangen, zodat u minder papierafval heeft? Met een Nee-Nee sticker of een Nee-Ja sticker op uw brievenbus ontvangt u geen ongeadresseerde reclame en folders meer. Deze gratis brievenbussticker haalt u op in het gemeentehuis.

Vanaf 1 juli 2023: ja-sticker

1 juli 2023 voeren wij de 'ja-sticker' in. Dat betekent dat u als inwoner vanaf 1 juli 2023 niet langer ongeadresseerd reclamedrukwerk in de brievenbus ontvangt, tenzij u een ja-sticker of ja-ja-sticker heeft opgeplakt. Voordat deze regeling ingaat, krijgt u bij de folders een ja-sticker. Deze kunt u voor 1 juli op de brievenbus plakken. U hoeft nu dus nog niks te doen. Vanaf de zomer kunt u de ja-sticker ook gratis ophalen in het gemeentehuis. Met deze maatregel willen we papierverspilling tegengaan.

Huis-aan-huisbladen, met daarin het gemeentenieuws, worden wel bezorgd. Ontvangt u liever ook geen huis-aan-huisbladen? Haal dan een gratis nee-nee-sticker in het gemeentehuis.