Gf+e scheiden bij hoogbouw

Het scheiden van de verschillende soorten afval in huis gaat best goed. Toch kan het altijd beter. Voor met name bewoners van hoogbouwwoningen is er nog iets te verbeteren. Voor die locaties wordt het nu ook mogelijk om groente, fruit en etensresten gescheiden aan te bieden.

Nog altijd zitten best veel gft+etensresten in het restafval. Uit sorteerproeven uit 2023, blijkt dat er gemiddeld 32% gft+e in het restafval zit. Voor met name bewoners van hoogbouwwoningen is er iets te verbeteren. Dit komt door de beperkte mogelijkheden die zij hebben om gf+e te scheiden. Bij veel hoogbouwlocaties hebben bewoners een kliko voor gf+e. Maar er zijn ook locaties waar die mogelijkheid er niet is.

Grijze gf+e zuilGf+e zuil

Voor die locaties is het mogelijk om speciale gf+e zuilen te plaatsen. Bewoners kunnen met de afvalpas, zonder extra kosten, hun gf+e (geen tuinafval) aanbieden. Er staan al 33 gf+e zuilen in onze gemeente. In 2024 kunnen we 13 extra zuilen plaatsen.

Aan het plaatsen van de zuilen zijn voorwaarden gesteld:

1. In of bij het wooncomplex is het lastig om gf+e met een standaard kliko aan te bieden.
  2. Een geschikt wooncomplex voor plaatsing van een gf+e zuil bestaat uit minimaal 8 wooneenheden.
  3. Het aantal gebruikers van de gf+e zuil is minimaal 8 wooneenheden.
  4. Het maximaal aantal gebruikers van een gf+e zuil is 40 wooneenheden. ACV leegt de gf+e zuil iedere week.
  5. De aanvrager zorgt zelf voor voldoende deelnemers door het aanleveren van een lijst met adressen met bijbehorende afvalpasnummers.
  6. De aanvrager geldt als eerste contactpersoon voor de gf+e zuil.
  7. Iedereen in een wooncomplex wordt in de gelegenheid gesteld om mee te doen.
  8. Alleen adressen die mee doen krijgen met de afvalpas toegang tot de gf+e zuil.
  9. De gf+e zuil is niet voorzien van een volmeldsysteem. Vol = vol tot het eerstvolgende moment van de reguliere lediging.
  10. De gf+e zuil is alleen voor groente, fruit en etensresten. Ook klein bloem- en plantafval mag in de zuil.
  11. Tuinafval, zoals takken en bladafval,  kunt u naar afvalbrengstation 'Veentjesbrug' brengen.
  12. Plastic zakken (zoals bijvoorbeeld vulinis- en pedaalemmerzakken) mogen niet in de gf+e zuil. Een biologisch afbreekbaar zakje mag wel.
  13. Aanvragers denken zelf alvast na over de mogelijke locatie van de gf+e zuil
  14. ACV en gemeente bepalen in overleg met de aanvrager of plaatsing van een gf+e zuil mogelijk is.
  15. Misbruik van de gf-zuil, door verkeerd gebruik, kan leiden tot verwijdering.
  16. Bij ieder wooncomplex plaatsen we in principe maximaal 2 gf+e zuilen.
  17. Dit jaar plaatsen we maximaal 15 gf+e zuilen. Hierbij geldt het moment van aanvraag de volgorde van plaatsing en op = op.

Zuil aanvragen?

Vul het formulier Aanvraag gf+e (pdf, 954 kB) in. Stuur het formulier via e-mail naar renkum@acv-groep.nl of per post naar ACV, Neonstraat 4, 6718WV in Ede.