Kandidaatstelling politieke partijen

De kandidatenlijst van uw politieke groepering levert u bij gemeente Renkum, team verkiezingen, Generaal Urquhartlaan 4 in Oosterbeek (centraal stembureau). Dit kan tot en met 2 februari 2026.

  • De kandidatenlijst levert u in bij gemeente Renkum, team Verkiezingen, Generaal Urquhartlaan 4 in Oosterbeek.
  • De formulieren (modellen) voor de kandidaatstelling staan op de website van de Kiesraad of u kunt ze opvragen via verkiezingen@renkum.nl.
Benodigde documenten voor kandidaatstelling

Wij adviseren om de Ondersteunende Software Verkiezingen (OSV) te gebruiken om uw kandidatenlijst en bijbehorende formulieren goed op te stellen. De software is eind december 2025 te downloaden via de website van de Kiesraad. In de OSV-handleiding vindt u duidelijke uitleg over het goed invullen en afdrukken van de documenten.

Benodigde documenten voor partijen met zetels in de gemeenteraad van Renkum:

  • Kandidatenlijst (model H1)
  • Instemmingsverklaring van elke kandidaat op de lijst (model H9)
  • Kopie van een geldig legitimatiebewijs van elke kandidaat en van de indiener van de kandidatenlijst (voor- en achterkant)
  • Eventueel: vestigingsverklaring voor kandidaten die niet in de gemeente Barneveld wonen, waarin zij aangeven dat zij bij benoeming in de gemeente Renkum gaan wonen
  • Een verklaring van de partijgemachtigde, waarin de bevoegdheid wordt verleend aan de indiener van de kandidatenlijst om boven deze lijst de geregistreerde aanduiding van de partij te plaatsen (model H3-1)

Extra documenten voor partijen die geen deel uitmaken van de gemeenteraad van Renkum:

  • Minstens 20 ondersteuningsverklaringen (model H4)
  • Bewijs van betaling van de waarborgsom van € 225,-
  • Eventueel: verklaring van samenvoeging, als u samen met een andere partij 1 kandidatenlijst wilt inleveren (model H3-2)
Toelichting

Wie levert de kandidatenlijst in?

De lijst wordt ingeleverd door een kiezer, die in de gemeente Renkum woont en stemgerechtigd is op 18 maart 2026. De indiener moet zich persoonlijk melden met een geldig legitimatiebewijs. Kandidaten mogen bij de inlevering aanwezig zijn.

Aanduiding politieke groepering

Om een partijnaam boven de lijst te mogen plaatsen, heeft de indiener een machtiging nodig van de partijgemachtigde (model H3-1). Hiervoor is een verklaring nodig. 

Bij een samengestelde aanduiding (bijvoorbeeld gevormd door de samenvoeging van de aanduiding of afkorting van de politieke groepering) is een verklaring nodig waaruit blijkt dat de indiener hiervoor gemachtigd is (model H3-2). Let op: de naam of aanduiding mag maximaal 35 tekens bevatten.

Waarborgsom

Alleen een nieuwe politieke groepering die geen deel uitmaakt van de gemeenteraad, moet een waarborgsom betalen. Deze is € 225,- en dient uiterlijk 19 januari 2026 te zijn overgemaakt naar de gemeente Renkum. U ontvangt een bewijs van betaling (model H 12), deze moet u bij het inleveren van de kandidatenlijst overleggen. De waarborgsom wordt terugbetaald als geen kandidatenlijst wordt ingediend of als de politieke groepering minstens 75% van de kiesdeler behaalt.

Ondersteuningsverklaring

Alleen een nieuwe politieke groepering die geen deel uitmaakt van de gemeenteraad, moet bij de kandidatenlijst tenminste 20 schriftelijke verklaringen van kiezers (die in gemeente Renkum wonen) overleggen, waaruit blijkt dat zij de lijst ondersteunen (model H 4). Deze kiezers moeten de ondersteuningsverklaring persoonlijk ondertekenen aan de balie in het gemeentehuis, Generaal Urquhartlaan 4 in Oosterbeek met een geldig legitimatiebewijs. Dit kan in de periode van 19 januari tot en met 2 februari 2026.

Instemmingsverklaring per kandidaat

Elke kandidaat op de lijst moet een schriftelijk verklaring (model H9) indienen waarin hij/zij instemt met de kandidaatstelling. Kandidaten die geen zitting hebben in de huidige gemeenteraad moeten een kopie van een geldig legitimatiebewijs overleggen. Indien een kandidaat niet in Renkum woont moet hij/zij ook een verklaring indienen waarin hij/zij aangeeft zich bij benoeming te vestigen in de gemeente Renkum.

Kandidatenlijst laten beoordelen

U kunt uw kandidatenlijst en de bijlagen laten voor-controleren op volledigheid en juistheid door een medewerker van het team verkiezingen. Dit is mogelijk op 20 of 21 januari 2026 tussen 9.00 en 17.00 uur. Maak hiervoor een afspraak. Voor deze afspraak neemt u, naast de ingevulde papieren formulieren, ook een bestand van de software op USB-stick mee. 

Nummering kandidatenlijsten

De nummering van de kandidatenlijsten wordt op 6 februari 2026 om 17.00 uur bepaald tijdens een openbare zitting van het centraal stembureau. Tijdens deze zitting wordt ook beslist over de geldigheid van de ingeleverde kandidatenlijsten, de daarop voorkomende kandidaten en de boven de lijst geplaatste aanduiding.

De volgorde van de lijst wordt bepaald op basis van het aantal stemmen dat partijen kregen bij de gemeenteraadsverkiezing van 2022.

Belangrijke datums voor politieke partijen

 

Activiteiten Datum
Afleggen ondersteuningsverklaringen 19 januari 2026 tot en met 2 februari 2026
Voorinlevering kandidaatstelling 20 en 21 januari 2026
Waarborgsom kandidatenlijst Uiterlijk 19 januari 2026 binnen
Kandidaatstelling 2 februari 2026
Beoordeling ingeleverde lijsten (besloten zitting) 3 februari 2026 om 16.00 uur
Verzuimherstel 4 en 5 februari 2026
Definitieve vaststelling registratie politieke partijen en kandidaten (openbare zitting) 6 februari 2026 om 17.00 uur
Dag van de stemming     18 maart 2026