Verslag Adviesraad Sociaal Domein 20 februari 2024

Aanwezig

Dhr. C. Hogendorf (voorzitter), dhr. H. Cornelissen (plv voorzitter/penningmeester), mw. D. Kloppenburg, dhr. R. Steens, dhr. H. Darwish, dhr. C. Kroon, mw. R. Erkelens, dhr. R. Stoutmeijer, mw. R. Leurink, mw. M. Rook, mw. G. Smit en mw. G. Rijneveld (ambtelijk secretaris)

Afwezig

mw. J. Merens, dhr. E. Vermeer, 

1.    Opening en vaststelling agenda

De voorzitter opent de vergadering en heet iedereen welkom, in het bijzonder Jacqueline ter Haar (beleidsmedewerker gemeente Renkum). De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.

2. Inspreken toehoorders

Hier wordt geen gebruik van gemaakt.

3. Mededelingen

De startnotitie inwonersparticipatie- en inwonersinitiatieven is door de gemeenteraad vastgesteld. Vanuit de gemeente is de vraag gesteld welke twee leden mee willen denken in een werkgroep. Dit zijn mevrouw Rook en de heer Steens. Verder is afgesproken om ook in een vergadering van de Adviesraad Sociaal Domein (het vervolg van) dit onderwerp te bespreken.

4. Gelrepas

Aanleiding van dit agendapunt zijn de signalen over en negatieve ervaringen eind 2023 met de prolongatieprocedure bij inwoners zonder uitkering (onduidelijkheid over inkomen, onduidelijke informatie en formulier, fouten in formulier, te korte reactietermijn, veel informatie om aan te leveren/alle informatie wel nodig?, verlengen pas niet te vereenvoudigen? bijvoorbeeld verlengen en steekproefsgewijze controle achteraf?).

Jacqueline ter Haar geeft aan dat er helaas door wisselingen van medewerkers aan de kant van de gemeente en de uitvoeringsorganisatie veel mis is gegaan bij de prolongatie. Dit betreurt de gemeente zeer. Er zijn inmiddels scherpe afspraken gemaakt voor het komend jaar. Ook worden er werkprocessen en draaiboeken opgesteld en worden alle bij de uitvoering betrokken medewerkers (bij)geschoold over het Gelrepas-systeem. 

De regels voor verlenging van de Gelrepas voor een volgend pasjaar zijn als volgt:

  • Heeft iemand voor 1 juli van een kalenderjaar een Gelrepas (aangevraagd), dan wordt aan het eind van het jaar gekeken of iemand nog recht heeft op verlenging voor het volgende jaar:
    • als inkomen bekend is bij de gemeente en aan de criteria voldoet wordt de Gelrepas automatisch verlengd;
    • als het inkomen niet bekend is worden opnieuw gegevens opgevraagd. Er wordt aan gewerkt om deze procedure te vereenvoudigen.
  • Bij iemand die de Gelrepas na 1 juli van een kalenderjaar heeft aangevraagd wordt de Gelrepas automatisch verlengd voor het volgend jaar.

Voor het invullen van de formulieren kunnen inwoners terecht bij de bibliotheek, Renkum voor Elkaar en de Rechtswinkel. Deze informatie moet duidelijk(er) zijn bij de medewerkers van het sociaal team en goed gecommuniceerd worden. Het boekje Mooi meegenomen wordt dit jaar (2024) geactualiseerd. Hierin staan alle regelingen waar mensen met een laag inkomen gebruik van kunnen maken. Zie www.renkum.nl/mooimeegenomen.

De Gelrepas is beschikbaar voor inwoners met een inkomen tot 120% van de bijstandsnorm en voor stellen met kinderen tot 150% van het bijstandsniveau. Ook inwoners die in een schuldentraject zitten komen voor de Gelrepas in aanmerking. De Gelrepas is met name bedoeld voor deelname aan sport, cultuur, educatie en recreatie.

Jacqueline ter Haar geeft een presentatie. Ze gaat in op: 

  • Bereik en Gebruik
  • Pasgebruikers
  • Besteding van het tegoed
  • Bevindingen aan de hand van de cijfers
  • Evaluatie 
  • Kader
  • De koers voor de toekomst

De inhoud hiervan staat ook in een raadsbrief die binnenkort verzonden wordt aan alle gemeenteraden van de gemeenten die met de Gelrepas werken. Deze zal ook naar de leden van de Adviesraad Sociaal Domein verstuurd worden. Het huidige contract met de uitvoerder van de Gelrepas kan nog tot en met 2026 verlengd worden. Ruim voor 2027 moeten de Gelrepas-gemeenten nieuwe afspraken maken voor de inkoop/aanbesteding van de Gelrepas.

De adviesraad is blij dat er gekeken wordt naar de mogelijkheden om meer regelingen en aanbod aan de Gelrepas toe te voegen zoals een dierenkostenregeling, meer lokaal aanbod en aanbod voor ouderen en inwoners met een beperking, zodat de Gelrepas aantrekkelijker wordt voor de gebruikers. Goede communicatie blijft van belang om de doelgroep te bereiken. Fijn dat de website verbeterd wordt voor laaggeletterden. Tot slot pleit de adviesraad nogmaals voor een eenvoudige aanvraagprocedure en goede communicatie hierover. De gemeentes die gebruik maken van de Gelrepas willen een gebruikerspanel gaan opstarten. De Adviesraad Sociaal Domein is graag bereid bij te dragen aan het zoeken naar panelleden.

Jacqueline ter Haar wordt bedankt voor haar komst en uitleg.

5. Jaarverslag 2023

Het concept-jaarverslag 2023 wordt vastgesteld. Het ziet er prachtig uit. De verzending zal op dezelfde wijze aan dezelfde personen en organisaties verzonden worden als de Nieuwsbrief 2023 (leden hun eigen netwerkorganisaties, ambtelijk secretaris de rest).
De leden ontvangen nog een mail van de ambtelijk secretaris met het definitieve document om door te sturen.

6. Concept-verslag vorige vergadering

Het verslag wordt ongewijzigd vastgesteld.

7. Actielijst

Deze wordt doorgenomen. De ambtelijk secretaris past deze aan.

8. Raadpleeggroep Toegankelijkheid

  • Het verslag van het overleg van 30 januari 2024 wordt ter kennisgeving aangenomen.
  • De gewijzigde afspraken met het Ruimtelijk Domein zijn akkoord.
  • Het concept-advies aan het college kan in eerste instantie door de Raadpleeggroep Toegankelijkheid opgesteld worden en daarna voor verzending gecheckt bij de leden van de Adviesraad Sociaal Domein. De brief zal namens de Adviesraad Sociaal Domein verzonden worden.
  • De projectleider van Veentjesbrug heeft gevraagd om een advies over het op te stellen Programma van Eisen. Fijn als de Raadpleeggroep Toegankelijkheid dit kan oppakken.
  • 2 leden van de WoonAdviesCommissie willen graag een overleg met de Adviesraad Sociaal Domein en de leden van de Raadpleeggroep Toegankelijkheid in het bijzonder. Zij zullen uitgenodigd worden voor een overleg met de raadpleeggroep. 
  • De WoonAdviesCommissie heeft een document Dementievriendelijk Wonen van de WAC Ede ontvangen. De ambtelijk secretaris zal dit naar iedereen rondsturen. Eventuele suggesties zijn welkom bij de WoonAdviesCommissie.
  • Volgende week vindt een informatiebijeenkomst Woningsplitsen plaats, georganiseerd de gemeente Renkum. Hier gaan een aantal leden naar toe.
  • We willen naast ‘fysieke toegankelijkheid’ ook aandacht gaan besteden aan ‘informatieve toegankelijkheid’. Is het handig om dit in dezelfde groep op te pakken of hiervoor een aparte groep op te richten? Hierin zouden dan Myrna, Dorien en Hushiar in kunnen deelnemen. En Joan? Een eerste stap zou een overleg met een beleidsmedewerker van het beleidsteam Sociaal Domein kunnen zijn. We bespreken dit ook op het vervolgoverleg van de Raadpleeggroep Toegankelijkheid op 7 maart 2024.

9. Communicatie

  • Bij de uitnodiging voor de vergadering van maart in de Rijn en Veluwe zal het jaarverslag 2023 aangekondigd worden.
  • De pr-commissie zal kijken naar een uitgebreider artikel/interview in de Rijn en Veluwe voor het jaarverslag.

10. Ingekomen en uitgaande stukken

Ter kennisgeving.

11. Rondvraag

  • Agendapunten volgende vergadering: Vrouwenemancipatie in de buurt, Ontwikkelagenda Sociaal Domein, Jongerenparticipatie. Dan is ook wethouder Marinka Mulder aanwezig.
  • De directeur van EigenWijs zal het advies gegeven worden om in te spreken bij een vergadering van de Adviesraad Sociaal Domein.
  • 7 maart 2024 vindt er een banenmarkt in het gemeentehuis plaats.
  • Vooraankondiging: 4 april 2024 is een netwerkbijeenkomst rondom minimabeleid. De heer Steens is betrokken bij de organisatie hiervan.
  • Uit de bijeenkomst van de Alliantie (van Renkumse sociaal maatschappelijke organisaties) vandaag: Jeroen van Slooten van Oase gaf aan dat hij werkt aan een afstudeerscriptie. Het onderwerp is hoe bereik je inwoners die in armoede (armoede ervaren) leven. Schaamte of bureaucratie weerhoudt mensen vaak om hulp te zoeken. Door middel van een zgn. sneeuwbaleffect zullen via contacten mensen in de doelgroep gezocht worden. 
  • Ruben Stoutmeijer zal in een volgende vergadering (april?) de adviesraad informeren over de plannen rondom het Pro Persona terrein waarover hij een aantal bijeenkomsten heeft bijgewoond

12. Sluiting

De voorzitter sluit de vergadering en bedankt iedereen voor zijn of haar inbreng.