Verhuizen vanuit het buitenland

Verhuist u vanuit het buitenland naar de gemeente Renkum en verblijft u het komende half jaar minimaal 4 maanden in Nederland? Dan moet u zich binnen 5 dagen na aankomst persoonlijk inschrijven bij de gemeente. Als u een partner en/of kinderen heeft die ook ingeschreven moeten worden, dan moeten zij met u meekomen. U wordt dan ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP).

Inschrijven

Voor de inschrijving komt u persoonlijk langs in het gemeentehuis.

Afspraak maken

Of bekijk onze openingstijden om te zien op welk moment u zonder afspraak terecht kunt in ons gemeentehuis in Oosterbeek.

Meenemen

  • Een geldig identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart, rijbewijs, verblijfsdocument) van iedere persoon die ingeschreven wordt. Alle personen moeten aanwezig zijn bij de inschrijving.
  • Als u uit België, Aruba of de Nederlandse Antillen komt een bewijs van uitschrijving.
  • Huur- of koopovereekomst van uw woning of een ingevulde toestemmingsverklaring van de hoofdbewoner (pdf, 74,5 kB) bij wie u gaat wonen en een kopie van zijn identiteitsbewijs.
  • Originele documenten uit het buitenland van uzelf en van uw kinderen, bijvoorbeeld geboorteakte, huwelijksakte, echtscheidingsakte. Het kan voorkomen dat naar extra informatie en bewijsstukken wordt gevraagd.

Het kan voorkomen dat aan u extra informatie en bewijsstukken worden gevraagd. Documenten uit het buitenland moeten gelegaliseerd worden. Er zijn uitzonderingen. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid.

Korter dan 4 maanden in Nederland

Komt u korter dan 4 maanden naar Nederland? Dan kunt u zich laten inschrijven als niet-ingezetene in de Basisregistratie Personen (BRP). Dit kan niet bij de gemeente Renkum maar bij een gemeente met een loket voor niet-ingezetenen. U krijgt na inschrijving een burgerservicenummer (BSN).