Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo)

Bent u een zzp’er of ondernemer met personeel en komt u in acute financiële problemen vanwege de coronacrisis? U komt mogelijk in aanmerking voor tijdelijke financiële ondersteuning op grond van de aangepaste Bbz-regeling (Bijstand voor zelfstandigen uitkering). De ondersteuning op basis van de nieuwe Tozo regeling (Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers) duurt maximaal 3 maanden en kan met terugwerkende kracht ingaan vanaf 1 maart 2020. 

Ondernemers waarvan de Tozo regeling op 31 mei a.s. afloopt, kunnen per 1 juni Tozo 2 aanvragen. Dit kan via een verkort aanvraagformulier dat in de eerste week van juni op deze pagina staat.

Het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz) is door de gevolgen van het coronavirus tijdelijk verruimd en versoepeld om zelfstandige ondernemers die in de knel zijn gekomen door het coronavirus te ondersteunen om het bedrijf voort te zetten. Zelfstandige ondernemers met financiële problemen kunnen een beroep doen op deze tijdelijke regeling. Als gemeente voeren we deze regeling uit. Het kabinet doet een moreel appel op ondernemers om zich alleen in die situatie te melden. Zo voorkomen we onbedoeld gebruik van publieke middelen en onnodige druk op de uitvoering.

De Tozo regeling gaat over een tijdelijke uitkering voor het levensonderhoud (max € 1.500,- per maand) en/of een rentedragende lening van maximaal € 10.157,-. De hoogte van de uitkering en de lening is afhankelijk van uw financiële situatie. Wij doen geen onderzoek naar de levensvatbaarheid van uw bedrijf, uw vermogen en het inkomen van uw eventuele echtgenoot of partner.

Lees onderstaande informatie goed door voordat u de Tozo regeling online aanvraagt. 

Wanneer komt ik in aanmerking? 

Om voor de regeling in aanmerking te komen, bent u zelfstandig ondernemer (eenmanszaak/zzp, vof, bv, etcetera) én u voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • Gevestigde zelfstandigen, vanaf 18 jaar tot de pensioengerechtigde leeftijd.
  • Woonachtig en rechtmatig verblijvend in Nederland.
  • Nederlander of daarmee gelijkgesteld.
  • Het bedrijf of zelfstandig beroep wordt in Nederland uitgeoefend.
  • Voldoen aan wettelijke vereisten voor de uitoefening van het eigen bedrijf, waaronder ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.
  • Zelfstandige die bedrijfsmatig actief zijn geweest voor 17 maart 2020 (dit is de datum voordat deze regeling is aangekondigd).
  • De onderneming voldoet aan het urencriterium, dat wil zeggen minimaal 1.225 uur per jaar werkzaam in het eigen bedrijf of zelfstandig beroep.
  • Woonachtig in de gemeente, waar aanvullende inkomensondersteuning wordt aangevraagd.

Doe de check

Twijfelt of u in aanmerking komt voor de regeling? Op www.krijgiktozo.nl kunt u een vragenlijst doorlopen. Uw antwoorden geven een eerste indicatie of u bij de doelgroep hoort en wel of niet in aanmerking kunt komen. Belangrijke voorwaarden zijn het voldoen aan het urencriterium van 1.225 uur per jaar en een inschrijving bij de KvK vóór 17 maart, 18.45 uur.

Wie vraagt aan?

De zelfstandige is de aanvrager. Daar waar over u en uw inkomsten gesproken wordt, bedoelen wij dan ook de zelfstandige ondernemer.

Let op! Zijn u en uw partner beiden zelfstandige: dan kan slechts één van u beiden een aanvraag indienen. Laat in dat geval degene met het laagste inkomen voor u samen de aanvraag invullen! Beide partners moeten de aanvraag ondertekenen.

Aanvraag noodzakelijk! Om de mogelijkheden voor financiële hulp te bezien, moet u een aanvraag indienen. U kunt dit tot en met uiterlijk 31 mei 2020 doen.

Welke financiële ondersteuning kunt u aanvragen?

1. Uitkering voor het levensonderhoud

Als u geen inkomsten meer uit uw bedrijf en/of andere inkomsten ontvangt kunt u een (aanvullende) bijstandsuitkering voor maximaal 3 maanden (van 1 maart 2020 tot 1 juni 2020) aanvragen. Het betreft hier een bijstandsuitkering als aanvulling op uw eventuele eigen inkomsten. Als u een alleenstaande bent is de uitkering € 1.050,- netto per maand inclusief vakantietoeslag, voor een echtpaar is dit € 1.500,- netto per maand inclusief vakantietoeslag. Deze uitkering hoeft u niet terug te betalen.

2. Rentedragende lening

Als er dringende bedrijfskosten zijn kunt u ook of alleen bedrijfskapitaal in de vorm van een rentedragende lening tot een maximum van € 10.157,- aanvragen. Deze lening kunt u bijvoorbeeld gebruiken voor de huur van een bedrijfspand en/of andere zakelijke rekeningen. Vanuit de regeling kunt u een lening afsluiten tegen een rente van 2%. De maximale looptijd van een lening is drie jaar. Tot 1 januari 2021 hoeft er nog niet te worden afgelost.

Inkomsten

U kunt zelf nog wel inkomsten uit uw bedrijf en/of andere inkomsten ontvangen. Die inkomsten worden in mindering gebracht op de uitkering. Het betreft een schatting van uw netto inkomen, bestaande uit inkomsten uit onderneming, loon, uitkering en overige inkomsten. Wij vragen u dan ook om een schatting van uw huidige netto inkomsten uit uw bedrijf en uw eventuele andere netto inkomsten op te geven, per maand. Als u helemaal geen inkomsten ontvangt, geeft u aan dat u geen inkomsten heeft (0 euro).

Uw totale netto inkomen bestaat uit:

1. Netto inkomsten uit onderneming

Om uw netto inkomsten uit onderneming te berekenen, berekent u eerst uw winst, dus alle omzet/baten uit bedrijf verminderd met de zakelijke lasten (rekening houdend met gebruikelijke afschrijvingen volgens goed koopmansgebruik. Aflossingen op leningen zijn geen zakelijke lasten). Omdat u aan het eind van het jaar nog belastingen moet betalen mag u het bedrag van de winst nog verminderen met 18%. Dit is een gemiddeld percentage, rekening houdend met belastingtarieven en aftrekposten voor ondernemers.

2. Nettoloon

Uw nettoloon is uw loon na aftrek van belastingen en premies. In de meeste gevallen is het nettoloon gelijk aan het bedrag dat maandelijks aan u wordt overgemaakt door uw werkgever. U vindt het nettoloon op uw loonstrook.

3. Netto uitkering en overige inkomsten

Toeslagen vallen hier niet onder. De onderstaande inkomstenbronnen vallen hier wel onder:

  • WW-uitkering of andere werkeloosheidsuitkering
  • Ziektewetuitkering
  • Arbeidsongeschiktheidsuitkering
  • Andere uitkeringen (bijvoorbeeld een uitkering op basis van de algemene nabestaandenwet)
  • Overige inkomsten (bijvoorbeeld alimentatie, onderhuur, kostgeld en giften)

Deze inkomsten worden netto in mindering gebracht op het voor u geldende netto sociaal minimum, omdat de tijdelijke inkomensvoorziening een aanvulling betreft tot aan het netto sociaal minimum. Wij kunnen ons voorstellen dat u uw inkomsten voor de maanden waarover u de Tozo aanvraagt nog niet goed kunt inschatten. Maak dan een zo goed mogelijke benadering. Als blijkt dat uw schatting niet correct is, geeft u de werkelijk genoten netto inkomsten door aan ons. Deze verrekenen we met de uitbetaling van de maand erna of u moet dit na de laatste maand van uw uitkering terugbetalen. U heeft een inlichtingenplicht. Achteraf kunnen wij uw opgegeven netto inkomen controleren.

4. Inkomen echtgenoot/partner

Hoewel het inkomen van uw eventuele echtgenoot/partner niet meetelt, is het wel noodzakelijk dat uw echtgenoot/partner de aanvraag ook ondertekent. De hoogte van de uitkering is immers afhankelijk van uw gezinssituatie.

Wanneer krijgt u de ondersteuning?

Als u de aanvraag invult, geeft dit nog géén recht op ondersteuning. Wij bekijken uw gegevens en nemen een besluit over uw aanvraag. Misschien vragen wij u om extra informatie.

Hoe lang krijgt u ondersteuning?

De uitkering kan voor 3 opeenvolgende maanden worden aangevraagd. De uitkering kan van 1 maart 2020 tot 1 september 2020 worden uitgekeerd.

Belastingaangifte 2020

De uitkering telt mee als inkomen over het jaar 2020. De uitkering behoort tot het verzamelinkomen en telt mee voor het toetsingsinkomen op grond waarvan de draagkracht in de Awir wordt bepaald voor de mogelijke aanspraak op een inkomensafhankelijke toeslag. U moet dit inkomen dus opgeven bij de belastingaangifte over het jaar 2020. Mogelijk betaalt u hierdoor een hoger bedrag aan belasting dan wanneer u geen gebruik maakt van deze regeling.

Heeft u een partner en kent de gemeente u een aanvullende uitkering toe? Dan ontvangt u beiden een deel van deze uitkering. U moet de uitkering dan ook beiden opgeven bij de belastingaangifte. Mogelijk betaalt u of uw partner hierdoor een hoger bedrag aan belasting dan wanneer u geen gebruikmaakt van deze regeling.

Kosten levensonderhoud gaan voor

Als u zowel een uitkering als een rentedragende lening aanvraagt, nemen wij uw aanvraag voor levensonderhoud in behandeling nemen. Dit doen wij om ervoor te zorgen dat u in ieder geval in uw levensonderhoud kunt voorzien.

Bewijsstukken

Om uw aanvraag in behandeling te nemen hebben wij de volgende bewijsstukken nodig:

  • Geldig legitimatiebewijs van uw eventuele partner (paspoort/ID kaart/verblijfsvergunning);
  • Inschrijving Kamer van Koophandel. Dit uittreksel is digitaal op te vragen;
  • Bankafschrift van de laatste maand waarop het rekeningnummer en tenaamstelling zichtbaar is en waarop u de aanvullende inkomensondersteuning en/of bedrijfskapitaal gestort wilt krijgen;
  • Aangifte Inkomstenbelasting 2018 en een voorlopige of kolommenbalans voor 2019;
  • Informatie over de inkomsten vanuit uw onderneming en het vooruitzicht voor de komende weken;
  • Bewijsstukken van eventuele overige inkomsten, bijvoorbeeld uit parttime werk.

Als u ook of alleen bedrijfskapitaal tot een maximum van € 10.157,00 aanvraagt:

  • Bewijsstukken van de zakelijke kosten die u dringend moet betalen. Hieruit blijkt dat u de tijdelijke ondersteuning zelfstandig ondernemers in de vorm van en lening voor bedrijfskapitaal nodig heeft.

Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

Aanvragen

Komt u in aanmerking voor de Tozo regeling? U kunt de Tozo regeling online aanvragen. U logt in met uw DigiD.

Aanvragen Tozo regeling 

Vanaf vrijdag 27 maart 2020 zijn wij gestart met het behandelen van aanvragen voor deze tijdelijke financiële ondersteuning. Inmiddels hebben zich al 400 ondernemers gemeld. Hierdoor kan het even duren voordat wij alle aanvragen hebben behandeld. Een voorschot is in noodzakelijke situaties mogelijk.

Vragen?

Wij hebben veel gestelde vragen en de antwoorden (pdf, 219 kB) daarop voor u op een rij gezet.

Wilt u informatie over alle steunmaatregelen? Kijk dan op de website van de Kamer van Koophandel.

Hulp door SamenZP

Ziet u door de bomen het bos niet meer? Loopt u vast bij het aanvragen van een maatregel? Bent u onzeker of u het formulier wel goed heeft ingevuld? U kunt hulp vragen bij Stichting SamenZP door een mail te sturen naar info@renkumonderneemt.nl. Zet in het bericht uw vraag en telefoonnummer. SamenZP neemt zo snel mogelijk contact met u op.

Samen ZP kan u helpen met het invullen van de formulieren, versturen van brieven en de benodigde bijlagen. Dat kan per telefoon, mail of op afstand met de computer.

Meer informatie

Meer informatie over financiële regelingen leest u op de website van de Rijksoverheid: www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/veelgestelde-vragen-per-onderwerp/financiele-regelingen.