Nieuwsbrief voor ondernemers februari 2021

Tijdens de persconferentie van 2 februari 2021 hoorden we dat de lockdown opnieuw wordt verlengd. Dat was geen verrassing door de eerder uitgelekte berichten. Wel was dit een bevestiging van wat we niet willen horen. We hebben met zijn allen zo veel zin om weer aan de slag te kunnen. Terug naar het oude normaal.

Agnes Schaap: “Dit weekend liep ik een rondje door de Weverstraat in Oosterbeek. Gelukkig floreren de vers-markten nog, maar verder is het een triest aangezicht. Dit is niet de gemeente die ik ken, de sfeer waar we allemaal zo van houden”. Helaas hebben we niet de luxe om de maatregelen te versoepelen. We moeten met z’n allen volhouden, we kunnen dit met zijn allen volhouden en we gaan dit met zijn allen volhouden! We doen dit samen en als gemeente willen wij u helpen waar mogelijk.

Hoewel van echte versoepelingen geen sprake is zijn er vanaf woensdag 10 februari 2021 wel mogelijkheden om producten af te halen bij winkels en kapsalons. Dit biedt meer mogelijkheden. Tegelijkertijd is het van belang dat de regels rondom deze afhaalmogelijkheden goed worden nageleefd. Als het te druk wordt op straat of mensen te dicht bij elkaar staan dan gaan de besmettingscijfers weer omhoog. Dit moeten we koste wat het kost voorkomen. We moeten die derde golf voor zijn, voor de gezondheid van iedereen, voor de zorg en voor ondernemers! In deze nieuwsbrief brengen we u onder andere op de hoogte van de regels die gelden bij afhalen (click &collect).

Natuurlijk is het ook goed om gebruik te maken van de vele digitale mogelijkheden die er tegenwoordig zijn. Denk hierbij wel aan uw cyber security! Er zijn verschillende initiatieven die we bij u onder de aandacht willen brengen. Bijvoorbeeld de vrijblijvende beschikbaarheid van ondernemerscoaches en de MKB deal op het gebied van digitalisering. Maak vooral gebruik van deze initiatieven, ze zijn er voor u!

Ook merken wij dat er veel vragen zijn over de Tozo uitkering en de aankomende TONK regeling. Ook daarover vindt u meer informatie in deze nieuwsbrief.

Met vriendelijke groet,
Burgemeester, Agnes Schaap
Wethouder Economische zaken, Leonie Rolink
Team economische zaken, recreatie & toerisme, Sandra, David en Robin

Regelingen Tozo en TONK

Wij krijgen veel vragen over deze regelingen. Hier vindt u een antwoord op de meest voorkomende vragen.

Tozo

De Tozo is een aanvulling op het gezinsinkomen en is daarom hoger voor een echtpaar of partners. De uitkering wordt daarom toegekend aan beide partners, elk voor de helft. Dit betekent dat u beiden een jaaropgave ontvangt.
 
Heeft u of uw partner inkomen ontvangen? Deze inkomsten worden verrekend met de Tozo. Dit ziet u terug in de jaaropgave. De bedragen op de jaaropgave van u en van uw partner zijn dan niet hetzelfde.
 
De Tozo heeft mogelijk ook effect op uw belastingaangifte. Ontvangt u nu de Tozo of heeft u de Tozo ontvangen? Dan hebben wij u een brief gestuurd over de fiscale gevolgen.

TONK

De TONK is de Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten. Dit is geld van de gemeente voor als u weinig inkomen heeft als gevolg van de coronamaatregelen. En als u hierdoor problemen heeft met het betalen van uw woonkosten. Het gaat dan om de huur of de hypotheek, de kosten van bijvoorbeeld elektriciteit, gas en water, servicekosten en de gemeentelijke belastingen. De TONK-uitkering is een vorm van bijzondere bijstand (Participatiewet).

TONK als laatste mogelijkheid

Heeft u misschien recht op een andere financiële regeling of uitkering, zoals een toeslag van UWV op uw WW-uitkering? Dan moet u die eerst aanvragen. Komt u niet in aanmerking voor een andere regeling? Of heeft u met deze regeling erbij nog te weinig inkomen om uw woonkosten te betalen? Dan kunt u recht hebben op de TONK-uitkering.
 
Heeft u een Tozo-uitkering? Dan kan de TONK hierop een aanvulling zijn.

Hoe lang duurt de TONK-uitkering?

U kunt de TONK uitkering in de periode januari 2021 tot en met juni 2021 voor maximaal 6 maanden krijgen als dit nodig is. Korter kan natuurlijk ook, langer niet.

Aanvragen

Op dit moment kunt u nog geen aanvraag indienen. Wij zijn nu bezig met het uitwerken van de regeling. Wij houden u op de hoogte.

Bestellen en afhalen

Bestellen en afhalen van producten bij niet-essentiële winkels is per 10 februari 2021 mogelijk. Hierdoor zijn producten te bestellen en af te halen op een afgesproken afhaalpunt, op een afgesproken tijdstip.

Voorwaarden voor bestellen en afhalen

Er is een aantal voorwaarden aan het bestellen en ophalen van producten bij een winkel:

  • de klant doet vooraf (minimaal 4 uur van te voren) een (online) bestelling bij een winkel of een locatie met een winkelfunctie;
  • de klant ontvangt een bevestiging met een tijdslot wanneer de bestelling af te halen is;
  • er zit minimaal een dagdeel (4 uur) tussen het bestellen en afhalen;
  • de klant kan het product alleen binnen het afgesproken tijdslot afhalen;
  • de afspraakbevestiging bevat alle praktische informatie over het veilig en vlot afhalen van de bestelling;
  • de winkelier zorgt ervoor dat de bestelling klaar staat;
  • de voorkeur ligt op vooraf, achteraf of zoveel mogelijk contactloos betalen bij het afhalen.

Daarbij blijven natuurlijk ook de andere basisregels gelden zoals de 1,5 meter afstand, hygiënemaatregelen en geen groepsvorming.

Gemeente Renkum

In Renkum geven we deze regels als volgt vorm:

  • houd het afhaalpunt sober. Pplaats bijvoorbeeld geen vuurkorf, radio en dergelijke om mensen te trekken, of langer dan noodzakelijk te laten blijven;
  • plaats een tafel of kraam voor de ingang van de winkel, zodat de winkel voor klanten niet toegankelijk is; Er mogen geen overkappingen/partytenten etc. geplaatst worden bij het uitgiftepunt, plaats eventueel een parasol ter beschutting.
  • er mogen geen producten uitgestald en direct verkocht worden bij het uitgiftepunt.

Deze nieuwe regels zijn alleen van toepassing op winkels die gesloten moesten blijven. Voor de winkels die wel open mochten veranderd er niks. Dit betekent dat bloemenwinkels nog steeds buiten bloemen mogen verkopen.

Meer informatie

Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid

MKB deal digitalisering

In februari 2021 wordt gestart met de voucherregeling van de MKB-deal Sm@rt Together in de regio Arnhem-Nijmegen. Ondernemers die voor het behouden en/of vergroten van hun omzet of marktbereik willen digitaliseren, kunnen gebruik maken van deze regeling. Er zijn vouchers beschikbaar van maximaal € 2500,-, met een eigen inbreng van 50% op het netto bedrag.

Waar kunt u dit bedrag voor inzetten?

Dat kan voor veel verschillende activiteiten, bijvoorbeeld het opzetten van een webshop, een koppeling van een webshop met voorraadmanagement, datamanagement, een app of VR-toepassingen opzetten.

Meer informatie

Kijk voor de meer informatie op www.smarttogether-arnhemnijmegen.nl. Wees er snel bij, de vouchers zijn beschikbaar zo lang de voorraad strekt!

Bedrijfsadvies

We merken dat er bij steeds meer ondernemers behoefte is aan hulp in deze coronacrisis. Veel ondernemers maken al gebruik van de financiële regelingen die worden geboden. Aanvullend bied de gemeente ook vrijblijvend bedrijfsadvies aan via de verschillende bedrijfscoaches van Renkum Onderneemt. Wij willen je aanmoedigen om ook daar gebruik van te maken!

Vraag je je af hoe je ondanks de coronamaatregelen toch zo veel mogelijk omzet kunt genereren, kosten kunt verminderen, of je medewerkers toch positief kunt inzetten? Voor al dit soort vragen en meer kun je een vrijblijvend adviesgesprek aanvragen. Meer informatie is te vinden op dewebsite van Renkum Onderneemt.

Pdf bestanden