In geval van nood-kaart

Het is belangrijk dat hulpverleners bij calamiteiten snel de telefoonnummers van familieleden en de belangrijke medische gegevens kunnen vinden. Met de ‘In geval van nood-kaart' is deze informatie zo voorhanden.

De ‘In geval van nood-kaart’ kunt u ophangen op een makkelijk vindbare plaats, bijvoorbeeld bij de voordeur of in de meterkast. Zo kunnen hulpverleners in noodgevallen snel familieleden op de hoogte brengen en de huisarts inseinen. Met de noodkaart hoeven politiemensen, ambulancemedewerkers of brandweerlieden niet tussen persoonlijke spullen naar belangrijke gegevens te zoeken.

Wij sturen de kaart mee met de Gemeentegids 2019. Deze wordt eind 2018 huis-aan-huis verspreid. De 'Ingeval van nood-kaart' kunt u ook gratis afhalen bij het Servicepunt in het gemeentehuis in Oosterbeek.

Kaart voor in huis, portemonnee en contactpersonen

Bij de noodkaart zitten 2 kleinere kaartjes die in de portemonnee bij de identiteitskaart of rijbewijs bewaard kunnen worden voor het geval er buitenshuis iets overkomt. Gegevens van huisarts, een ziekenhuis waar hij/zij bekend is en de contactpersonen zijn dan direct paraat.

Verder zijn er 4 kaartjes die u aan contactpersonen kunt geven. Hierop staan bijvoorbeeld de telefoonnummers van buurtgenoten.

Bij calamiteiten is het cruciaal dat de medische gegevens snel bekend zijn. Bij het toedienen van een pijnstiller is het belangrijk te weten of iemand allergieën heeft of bepaalde medicijnen gebruikt.