Vragen en antwoorden energietoeslag

Tot wanneer kan ik de energietoeslag aanvragen?

U kunt de energietoeslag aanvragen tot 1 februari 2023.

Waarom maakt de gemeente de toeslag niet automatisch over naar iedereen die er recht op heeft?

Wij hebben niet van alle huishoudens met een laag inkomen de gegevens die nodig zijn. Daarom vragen wij hen de energietoeslag zelf aan te vragen. Dat geldt ook voor de mensen met een Gelrepas.

Hoe kan ik de energietoeslag aanvragen?

Dat kan digitaal via Energietoeslag.Voor het online aanvragen heeft u uw DigiD nodig. Lukt het niet om de energietoeslag online aan te vragen? Dan kunt u een aanvraagformulier downloaden en uitprinten of ophalen bij de receptie in het gemeentehuis.

Hoe weet ik of mijn aanvraag goed is aangekomen?

U krijgt van ons een ontvangstbevestiging.

  • Digitale aanvraag: u krijgt een digitale ontvangstbevestiging. Niet ontvangen? Controleer uw spam box. Controleer ook of er voldoende ruimte in uw mailbox is om berichten te ontvangen. 
  • Aanvraag via e-mail: u krijgt een bevestiging via e-mail. 
  • Aanvraag afgegeven bij KCC: u krijgt een schriftelijke ontvangstbevestiging mee.
  • Aanvraag opgestuurd: u krijgt een schriftelijke bevestiging. Dit kan ongeveer 1 week duren.
Krijg ik een brief als mijn aanvraag is toegekend?

Ja. Als u het het formulier heeft ingevuld, krijgt u zo snel mogelijk, maar binnen 8 weken, een brief van ons of u recht heeft op de energietoeslag.

Wanneer wordt de toeslag uitbetaald?

Als uw aanvraag is toegekend, betalen wij binnen 2 weken de energietoeslag aan u uit. 

Ik heb alleen een AOW uitkering. Heb ik dan recht op de energietoeslag?

Ja, waarschijnlijk wel. U kunt de toeslag aanvragen.

Geldt er een vermogensgrens?

Nee, er geldt geen vermogensgrens.

Moet ik de energietoeslag besteden aan de energierekening?

De energietoeslag is bedoeld voor de stijgende energiekosten. Besteed het geld dus aan uw energierekening. Zijn uw energiekosten nu nog niet zo hoog? Bewaar het bedrag dan voor als dat later verandert of als de jaarrekening toch hoger uitvalt.

De energietoeslag geldt per huishouden. Wat is een huishouden?

U heeft een huishouden als u op 1 adres woont. Dat kan alleen of met anderen. U voert samen een huishouden als u op hetzelfde adres woont en de vaste lasten en dagelijkse kosten samen deelt.

Ik ga dit jaar meer verdienen. Moet ik dan de energietoeslag terugbetalen?

Nee, dat hoeft niet.

Ik heb de energietoeslag ontvangen. Moet ik dit opgeven als inkomen bij mijn uitkering?

Nee, u ontvangt de energietoeslag eenmalig. Dit wordt niet gekort op uw uitkering.

Ik heb de energietoeslag ontvangen. Moet ik dit opgeven als inkomsten bij de belastingdienst?

Nee, de energietoeslag valt onder de bijzondere bijstand. U hoeft hier geen belasting over te betalen. Het is een eenmalige, onbelaste uitkering.

Ik ontvang toeslagen. Heeft de energietoeslag hier invloed op?

Nee, de energietoeslag telt niet mee als inkomen bij een uitkering. Ook niet voor de toeslagen die u van de Belastingdienst ontvangt.

Mijn energierekening is niet omhoog gegaan of ik heb geld teruggekregen van de energieleverancier. Heb ik recht op de energietoeslag?

Ja, ook als u geld terug heeft gekregen, heeft u recht op de energietoeslag. Misschien valt uw rekening later toch hoger uit. Bewaar daarom het geld om dit later hiervoor te gebruiken.

Mijn aanvraag is afgewezen omdat ik net boven de inkomensgrens zit. Wat kan ik nu doen?
  • Misschien kunt u uw energieverbruik verlagen. Kijk voor tips en adviezen voor energiebesparing op de website van ons Duurzaamheidsloket of bel (088) 52 54 110. Het Duurzaamheidsloket is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.30 uur.
  • Kunt u uw rekeningen niet betalen? Een medewerker van schulddienstverlening kan met u meekijken welke oplossingen er mogelijk zijn. Neem contact op met het Sociaal Team voor ondersteuning en advies. Stuur een bericht naar e-mail schulddienstverlening@renkum.nl of bel (026) 33 48 111. 
Als ik ben verhuisd, kan ik de toeslag dan opnieuw aanvragen?

Nee, u kunt de toeslag 1 keer krijgen.

Wat als ik per ongeluk de verkeerde gegevens heb doorgegeven?

Neem zo snel mogelijk contact op met het Sociaal Team om de juiste gegevens door te geven. Bel (026) 33 48 111 of stuur een bericht naar e-mail sociaalteam@renkum.nl.

Worden mijn gegevens gecontroleerd?

Ja. Wij kunnen bij de aanvraag en achteraf uw gegevens controleren. Wij mogen bij andere instanties en personen informatie over u en uw partner opvragen die relevant is voor de regeling. Zo kunnen wij controleren of u recht heeft op de energietoeslag.