Vragen en antwoorden energietoeslag
U kunt de energietoeslag aanvragen tot dinsdag 1 november 2022.
Wij hebben niet van alle huishoudens met een laag inkomen de gegevens die nodig zijn. Daarom vragen wij hen de energietoeslag zelf aan te vragen. Dat geldt ook voor de mensen met een Gelrepas.
Dat kan digitaal via Eenmalige energietoeslag.Voor het online aanvragen heeft u uw DigiD nodig. Lukt het niet om de energietoeslag online aan te vragen? Dan kunt u een aanvraagformulier downloaden en uitprinten of ophalen bij de receptie in het gemeentehuis.
U krijgt van ons een ontvangstbevestiging.
- Digitale aanvraag: u krijgt een digitale ontvangstbevestiging. Niet ontvangen? Controleer uw spam box. Controleer ook of er voldoende ruimte in uw mailbox is om berichten te ontvangen.
- Aanvraag via e-mail: u krijgt een bevestiging via e-mail.
- Aanvraag afgegeven bij KCC: u krijgt een schriftelijke ontvangstbevestiging mee.
- Aanvraag opgestuurd: u krijgt een schriftelijke bevestiging. Dit kan ongeveer 1 week duren.
Ja. Als u het het formulier heeft ingevuld, krijgt u zo snel mogelijk, maar binnen 8 weken, een brief van ons of u recht heeft op de energietoeslag.
Als uw aanvraag is toegekend, betalen wij binnen 2 weken de energietoeslag aan u uit.
Ja, waarschijnlijk wel. U kunt de toeslag aanvragen.
Nee, er geldt geen vermogensgrens.
De energietoeslag is bedoeld voor de stijgende energiekosten. Besteed het geld dus aan uw energierekening. Zijn uw energiekosten nu nog niet zo hoog? Bewaar het bedrag dan voor als dat later verandert of als de jaarrekening toch hoger uitvalt.
U heeft een huishouden als u op 1 adres woont. Dat kan alleen of met anderen. U voert samen een huishouden als u op hetzelfde adres woont en de vaste lasten en dagelijkse kosten samen deelt.
Nee, dat hoeft niet.
Nee, u ontvangt de energietoeslag eenmalig. Dit wordt niet gekort op uw uitkering.
Nee, de energietoeslag valt onder de bijzondere bijstand. U hoeft hier geen belasting over te betalen. Het is een eenmalige, onbelaste uitkering.
Nee, de energietoeslag telt niet mee als inkomen bij een uitkering. Ook niet voor de toeslagen die u van de Belastingdienst ontvangt.
Ja, ook als u geld terug heeft gekregen, heeft u recht op de energietoeslag. Misschien valt uw rekening later toch hoger uit. Bewaar daarom het geld om dit later hiervoor te gebruiken.
- Misschien kunt u uw energieverbruik verlagen. Kijk voor tips en adviezen voor energiebesparing op de website van ons Duurzaamheidsloket of bel (088) 52 54 110. Het Duurzaamheidsloket is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.30 uur.
- Kunt u uw rekeningen niet betalen? Een medewerker van schulddienstverlening kan met u meekijken welke oplossingen er mogelijk zijn. Neem contact op met het Sociaal Team voor ondersteuning en advies. Stuur een bericht naar e-mail schulddienstverlening@renkum.nl of bel (026) 33 48 111.
Nee, u kunt de toeslag 1 keer krijgen.
Neem zo snel mogelijk contact op met het Sociaal Team om de juiste gegevens door te geven. Bel (026) 33 48 111 of stuur een bericht naar e-mail sociaalteam@renkum.nl.
Ja. Wij kunnen bij de aanvraag en achteraf uw gegevens controleren. Wij mogen bij andere instanties en personen informatie over u en uw partner opvragen die relevant is voor de regeling. Zo kunnen wij controleren of u recht heeft op de energietoeslag.