Vragen en antwoorden afkoppelen regenwater

Heeft u een vraag over het afkoppelen? Misschien staat uw vraag hier wel bij.

Klik dan op de vraag voor een antwoord.

Wat is afkoppelen?

Afkoppelen houdt in dat je het regenwater niet in het riool laat stromen, maar naar oppervlaktewater (zoals een sloot of een wadi) laat vloeien of in de grond laat wegzakken. Dit laatste heet infiltratie en komt in de gemeente Renkum het vaakst voor.

Is mijn tuin geschikt om regenwater af te koppelen?

De bodem in de gemeente Renkum bestaat voor het overgrote deel uit zandgrond. Dit bodemtype leent zich uitstekend voor het afkoppelen van regenwater omdat het water er erg makkelijk in wegzakt. Plaatselijk, bij de stuwwal in Oosterbeek, Doorwerth, en Heveadorp kan het regenwater minder goed wegzakken. Inwoners zijn hier vaak zelf al van op de hoogte. Als zij regenwater willen afkoppelen, kunnen ze dit eventueel met een wat langer gootje wegleiden naar een andere plek in de tuin. Of vraag advies aan de afkoppelcoach.

Als uw huis wat hoger ligt, is het erg makkelijk om het water een stukje van de gevel weg te leiden. Ligt uw huis onderaan het dorp, dan hoeft u er niet bang voor te zijn dat water van hoger gelegen plaatsen in uw tuin stroomt. De zandgrond in onze gemeente zorgt er voor dat het water razendsnel wegzakt in de bodem. Het heeft dus geen kans om uw tuin te bereiken.

Hoe koppel ik regenwater af van het riool?

Dat is vrij eenvoudig. U zaagt de regenpijp af en laat het water weglopen in de grond. Het beste kunt u het regenwater op ongeveer 30 centimeter afstand van de gevel van uw huis laten wegzakken. Dit kunt u doen door de regenpijp te voorzien van een bochtstukje. Of u kunt het regenwater laten vallen op een gootje dat het een stukje verder wegleidt. Op deze manier voorkomt u dat het water in de buurt van de fundering van uw huis komt. Eventueel kunt u de regenbuis die uit de grond komt met een dekseltje afdekken tegen mogelijke rioollucht. Kijk ook eens op de pagina afkoppelen in beeld voor video's.

Kan ik als bewoner van een flat of appartementencomplex afkoppelen?

Als individuele bewoner is het lastig om regenwater af te koppelen van het riool; wél kunt u contact opnemen met de Vereniging van Eigenaren (als u een koopwoning heeft) of de coöperatie/eigenaar van het gebouw (als u huurt) en de mogelijkheden bespreken. De gemeente denkt graag mee over oplossingen om het dakoppervlak van het gehele flatgebouw of appartementencomplex af te koppelen.

Hoe kan ik regenwater opslaan en hergebruiken?

U kunt regenwater voor veel dingen hergebruiken, zoals het wassen van uw auto. Met een goede regenton kunt u in droge tijden een buffertje opbouwen en uw planten water geven. Hoe groter de regenton, hoe langer u een periode zonder regen kunt overbruggen. Eventueel kunt u het regenwater zelfs gebruiken als spoelwater voor uw toilet of wasmachine. Ook kunt u het regenwater gebruiken voor uw vijver of voor een ornamentje in uw tuin.

Krijg ik geen wateroverlast van het afkoppelen?

Dit is niet aan de orde. De zandgrond in de gemeente Renkum kan de hoeveelheden water prima aan. Ook bij intensieve buien levert het afkoppelen van regenwater geen problemen op in uw tuin.

Wat doet de gemeente?

De gemeente zet kolken (straatputten) zoveel mogelijk dicht en zorgt ervoor dat het regenwater automatisch naar de juiste plek stroomt. Elke keer als we een weg opnieuw bestraten of herinrichten, kijken we naar de beste oplossing voor die plek. Het riool heeft geen regenwater nodig, ook niet om het schoon te spoelen. In bijna geen enkel land om ons heen is het regenwater aangesloten op het riool. In Duitsland bijvoorbeeld is het heel normaal dat het water de grond inzakt. Het is dus eigenlijk ook gewoon een kwestie van wennen.