Fout in paspoort of identiteitskaart

Heeft u een paspoort of identiteitskaart aangevraagd in april, mei of juni 2018? Dan heeft u misschien een brief ontvangen van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties over een mogelijke fout in de chip.

U kunt zelf controleren of uw paspoort of identiteitskaart deze fout heeft. U mag ook naar het gemeentehuis komen voor controle.

Zelf controleren

Heeft u of iemand in uw omgeving een Android telefoon? Installeer dan de gratis BZK-ID app uit uw appstore. Met de app scant u de MRZ code. Deze staat onderaan de pagina op de voorkant van uw paspoort of identiteitskaart, bij uw persoonsgegevens. De app bewaart geen gegevens. Op de website van de rijksoverheid leest u hoe de BZK-ID app werkt

Gemeente laten controleren

U kunt uw paspoort of identiteitskaart door ons laten controleren. Hiervoor kunt u zonder afspraak binnenlopen op:

  • Maandag van 8.30 uur tot 19.00 uur
  • Dinsdag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 12.30 uur

Fout ontdekt?

Heeft uw paspoort of identiteitskaart inderdaad de fout? Dan kunt u kosteloos een nieuwe aanvragen. Overigens is uw paspoort of identiteitskaart gewoon geldig. U kunt er ook normaal mee reizen.

Meer informatie

Meer informatie staat op de website van de Rijksoverheid. Voor algemene vragen over uw reisdocument en de controle-app kunt u ook bellen naar (0800) 02 01 046 of een bericht sturen naar e-mail mijnreisdocumenten@rvig.nl