Geregistreerd partnerschap omzetten in huwelijk

Wilt u uw geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk? Dat kan; de ambtenaar van de burgerlijke stand maakt dan een nieuwe akte. Hierdoor eindigt uw geregistreerd partnerschap en begint uw huwelijk. Andersom is niet mogelijk. U bent na de omzetting officieel getrouwd. De omzetting heeft geen gevolgen voor de kinderen die voor de omzetting zijn geboren.

Kosten

Een omzetting naar een huwelijk zonder ceremonie is gratis. Wilt u een omzetting naar een huwelijk met ceremonie, dan zijn de kosten gelijk aan een huwelijk.

Afspraak maken

Voor een omzetting naar een huwelijk maakt u een afspraak bij de gemeente.

Meenemen

• Beiden een geldig legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument).
  • Bij de omzetting hoeven geen getuigen aanwezig te zijn.

Buitenland

Wonen u en uw geregistreerd partner in het buitenland? En heeft 1 van u de Nederlandse nationaliteit? Dan kunt u voor de omzetting terecht bij de gemeente Den Haag.